پمپ فشار قوی چیست؟

پمپ فشار قوی، پمپ گریز از مرکز دارای تعدادی طبقات است. که موجود بودن تعداد طبقات بیشتر نسبت به پمپ گریز از مرکز عادی باعث زیادشدن فشار و هد می‌گردد. پمپ فشار قوی از یک محفظه یک پارچه تشکیل شده است که شامل یک محفظه مکش، یک محفظه رانش، و همچنین تعدادی محفظه های شعاعی و پروانه های یاتاقانی  وهمچنین موتور تشکیل می شود که در واقع تعداد محفظه ها همان تعداد  طبقات پمپ فشار قوی است. هر یک از طبقات با پیچ بست طبقات به یکدیگر متصل می شوند.

 

موارد کاربرد پمپ فشار قوی

1-موارد استفاده از پمپ فشار قوی برای آماده‌سازی آب شهری

2-پمپاژ آب و زهکشی و آب پاشی

3-سیستم آب‌رسانی در بخش مصارف صنعتی

4-عمل بوستر پمپ

5-عمل آبیاری به حالت بارانی

6-عمل پمپاژ آب گرم و سرد در بخش تأسیسات صنعتی

7-ـآب گرم و آتشنشانی

8-در موارد صنعتی که مایعات شیمیایی و یا اسیدی با فشار و دمای بالا باید انتقال داده شود میتوان از این گونه پمپ ها استفاده کرد.

9- تغذیه دیگ بخار

10-استخراج مایعات

11-پمپاژ آب کندانس شده

نحوه ساخت پمپ فشار قوی

پمپ گریز از مرکز فشار قوی افقی با پروانه بین یاتاقان ها، کوپل شده مجزا، چند مرحله ای، شعاعی (عمودی) اسپلیت. تک تک قطعات بدنه توسط O-ring یا واشر صاف مهر و موم می شوند بدین معنا که  آب بندی از طریق واشر کاغذی و یا اورینگ مربوط به هر طبقه انجام می شود. و توسط پیچ خارجی به هم چسبیده می شوند.

پایه های پمپ به طور یکپارچه با محفظه های مکش و تخلیه ریخته گری می شوند و در زیر پمپ قرار می گیرند. نیروهای شعاعی و محوری روی شفت توسط دو بلبرینگ شیار عمیق روغن کاری شده با گریس در دو طرف پروانه ها پشتیبانی می شوند.

 

دو بلبرینگ گریس کاری شده در دو طرف پروانه ها وظیفه تحمل نیرو های شعاعی و محوری وارد بر محور پمپ را بر عهده دارند

نحوه انتخاب پمپ فشار قوی طبقاتی اسپادان پمپ

فاکتور هایی که در انتخاب پمپ فشار قوی باید در نظر گرفته شود شامل قطر پروانه، نوع موتور و تعداد طبقات می باشد. عدم انتخاب صحیح پمپ فشار قوی علاوه بر هدر دادن وقت و خرابی پمپ و عدم تامین نیاز مصرف کنندگان هزینه اضافی ای را برای تعمیر و یا تهیه پمپ جدید بر دوش خریداران می گذارد. پمپ های فشار قوی طبقاتی را می توان از نظر نوع موتوری که با آن کوپله می شوند به دو نوع تقسیم کرد: موتور های 1450 دور بر دقیقه و 2900 دور بر دقیقه. در حالت 1450 دور بر دقیقه موتور به صورت دائم کار می کند اما در حالت 2900 دور بر دقیقه کارکرد تناوبی در پمپ مشاهده می گردد. مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که هر چقدر دور موتور بالاتر باشد، استهلاک نیز بیشتر است. پروانه های پمپ که جزء اصلی پمپ می باشد و انرژی لازم برای پمپاژ سیال را فراهم می کنند دارای قطر ها متفاوتی هستند. در پمپ آب فشار قوی یک قطر به عنوان قطر عادی در نظر گرفته می شود اما می توان قطر پروانه را تراش داد تا پمپ را برای هد و دبی خاصی مورد استفاده قرار داد.

 برای دیدن دفترچه انتخاب پمپ فشار قوی اسپادان پمپ میتوان به لینک دفترچه انتخاب پمپ فشار قوی اشاره کرد.

مزایای پمپ فشار قوی

بر خلاف پمپ گریز از مرکز یک طبقه، این پمپ های فشار قوی دارای چند محفظه حلزونی شکل نیست که به هم متصل شده باشند چرا که در این حالت اندازه پمپ فشار قوی بسیار بزرگ خواهد شد، به همین خاطر از دیفیوزر برای این پمپ استفاده شده است. در نتیجه نه تنهای اندازه کوچکی دارند بلکه از نظر اقتصادی نیز به صرفه هزینه کمتری در فرآیند ساخت هستند. در اکثر پمپ های فشار قوی از یاتاقان تراست استفاده می گردد چرا که طراحی آن به این یاتاقان کمک می کند بتواند فشار و باری که نیروی محوری به پمپ و پروانه ها وارد می نماید تحمل کند

وظایف و نحوه عملکرد پمپ فشارقوی به این صورت است. که سیال از بخش درونی مکش و لوله داخلی وارد پمپ می‌شود از جایی که پروانه‌ها بر سطح محور هستند و در حال حرکت هستند. نیروی گریز از مرکز از حرکت پروانه با حرکت موتور معین باعث مکش سیال به داخل پروانه می‌گردد. سیال فشاری برابر صفر دارد. و زمانی که به داخل پروانه جذب می‌شود با حرکت از پره‌های پروانه به‌طرف محیط خارجی پروانه فشار آن زیاد می‌گردد.

قیمت پمپ فشار قوی

برای دیدن لیست قیمت انواع تیپ های فشار قوی میتوان به لینک  قیمت پمپ های فشار قوی اشاره کرد.

 

 

مشخصات فنی

قطر خروجی: ۳۲ تا ۱۵۰ میلیمتر

ظرفیت آبدهی: ۲ تا ۴۴۰ مترمکعب در ساعت

هد  تا ۳۰۰ متر

درجه حرارت سیال در آب بندی: با نوار آببندی از ۱۰ – تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد و با آب بند مکانیکی از ۱۰- تا ۱۴۰ درجه سانتیگراد

فشار تست: ۴۰ بار

توان موتور: ۵/۱ تا ۳۵۰ کیلووات

دور موتور : ۲۹۰۰ دور در دقیقه

دارای استاندارد ISO 9908

سوالات رایج پمپ فشار قوی طبقاتی

  1. پمپ فشار قوی طبقاتی چیست؟پمپ های فشار قوی طبقاتی پمپ هایی هستند که با استفاده از تعدادی پروانه که در محفظه طبقات به صورت جداگانه قرار گرفته اند فشار بالا تری را نسبت به پمپ یک طبقه، برای پمپاژ سیال فراهم می کنند.
  2. پمپ هایی که به عنوان پمپ فشار قوی طبقاتی استفاده می شوند چه پمپ هایی هستند؟این پمپ ها در واقع پمپ های گریز از مرکزی هستند که از چند طبقه تشکیل شده اند.
    اساس کار پمپ های فشار قوی طبقاتی چیست؟ پمپ های فشار قوی بر اساس نیروی گریز از مرکز سرعت و فشار سیال را افزایش داده و با عبور از هر مرحله در هر طبقه فشار بیشتر از طبقه قبل افزایش یافته و در نهایت با دبی شخص و هد بالاتری از پمپ رانش می نمایند.
  3. وظیفه پروانه ها در پمپ طبقاتی چیست؟ چرخش پروانه ها موجب افزایش فشار مایع می شود. هرچه تعداد طبقات پمپ بیشتر باشد به معنی تعداد پروانه بیشتر و در نتیجه فشار مایع نیز بیشتر خواهد بود.
  4. آیا پمپ های فشار قوی طبقاتی قابل تعمیر هستند؟بله این پمپ ها به دلیل ساختمان ساده به راحتی قابل تعمیر می باشند.
  5. دمای سیال برای پمپاژ توسط پمپ های فشار قوی در چه بازه ای قرار می گیرد؟این پمپ ها قادرند سیالاتی با دمای-50 درجه سانتی گراد تا 140 درجه سانتی گراد را پمپاژ نمایند